
رامتین روشن هشدار داد: تمرکز بر پروازها و بیتوجهی به مسیرهای زمینی و دریایی، کیش را در بحران ناتوان میکند.
به گزارش اتاق خبر به نقل از رسانه اینستاگرامی روی خط کیش، رامتین روشن، مدیرعامل پیشین جامعه دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کیش، اظهار داشت: «تا زمانی که تمرکز جذب گردشگر صرفاً بر پروازها باشد و به توسعه گردشگری زمینی، دریایی، ریلی و ترکیبی بیتوجهی شود، در شرایط بحرانی مانند جنگ یا تحریم، تنها نقش تماشاگر خواهیم داشت.»
وی با اشاره به جنگ ۱۲ روزه اخیر، افزود: «این بحران درس عبرتی برای ما نشد. با ازسرگیری پروازها، تجربههای پس از جنگ فراموش شد و بدون توجه به سایر مسیرهای ورودی گردشگر، در رقابت جذب گردشگر شکست خواهیم خورد.»
روشن با تأکید بر پتانسیلهای گردشگری کیش، اظهار کرد: «برای بهرهبرداری بهینه از ظرفیتهای موجود، از جمله تختهای اقامتی، باید ۷۹ درصد گردشگران از طریق پرواز، ۹ درصد از طریق اتوبوسهای VIP و تورهای زمینی، ۳.۵ درصد از طریق تورهای ترکیبی (قطار، اتوبوس و لندینگکرافت)، ۴.۵ درصد از طریق خودروهای شخصی و ۴ درصد از طریق شناورها و کشتیهای مسافربری به جزیره وارد شوند.»
وی ادامه داد: «جزیره کیش برای رسیدن به شرایط مطلوب، سالانه به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار گردشگر واقعی نیاز دارد که این رقم حدود ۲۰ درصد بیشتر از ورودی گردشگران در سال ۱۴۰۳ بوده و با ظرفیت تابآوری جزیره همخوانی دارد.»
روشن با اشاره به وضعیت پس از جنگ ۱۲ روزه، گفت: «در آن دوره، روزانه تنها ۷ تا ۱۰ پرواز با ۵۰۰ تا ۸۰۰ گردشگر واقعی به کیش وارد میشد، در حالی که ظرفیت جزیره ۴۵ هزار صندلی گردشگری در روز است. اگر سایر مسیرهای ورودی فعال و تبلیغ میشد که کیش امنترین نقطه ایران در زمان جنگ است، امتیازی که حتی جزیره قشم نداشت، میتوانستیم رکود ایجادشده را بهتر مدیریت کنیم.»
وی با هشدار درباره افزایش هزینه پروازها، تأکید کرد: «توسعه تورهای زمینی و ریلی، تنها راه باقیمانده برای حفظ هویت گردشگری کیش است. اگر این فرصت را از دست بدهیم، در رقابت جذب گردشگر در سالهای آینده بازنده خواهیم بود.» روشن افزود: «تورهای ترکیبی در کشورهایی مانند مالزی، اسپانیا، فرانسه و ایتالیا رایج است و نیازی به نوآوری از ابتدا نیست.»
او در پایان خاطرنشان کرد: «برای پایداری صنعت، تجارت و گردشگری کیش، روزانه به ۱۲ هزار گردشگر نیاز داریم، اما در شرایط کنونی و با پتانسیلهای موجود، حداقل ۶ هزار گردشگر واقعی در روز برای حفظ حیات اقتصادی جزیره ضروری است.»









